När ska anmälan göras

En registreringsanmälan ska göras senast när man inleder påverkanskommunikationen eller rådgivningen inom påverkanskommunikation. Verksamhetsanmälan görs två gånger per år: i juli–augusti och i januari–februari.

En organisation som bedriver påverkanskommunikation ska registrera sig i öppenhetsregistret om den under ett kalenderår har fler än fem kontakttillfällen i påverkanssyfte till riksdagen eller ministerierna. Påverkanskommunikationen anses vara inledd senast då gränsen på fem kontakttillfällen överskrids under kalenderåret. Om antalet kontakttillfällen under året är högst fem stycken, behöver man inte registrera sig i öppenhetsregistret.

Om en organisation bedriver rådgivning inom påverkanskommunikation, ska den registrera sig senast den dag då verksamheten inleds.

Verksamhetsanmälan görs två gånger per år

Uppgifter om påverkanskommunikation och rådgivning inom påverkanskommunikation anmäls till öppenhetsregistret två gånger om året. Anmälningsperioderna upprepas regelbundet: påverkanskommunikationen som bedrivits under januari–juni anmäls i juli–augusti, och påverkanskommunikationen som bedrivits i juli–december anmäls i januari–februari. Under anmälningsperioden i juli–augusti anmäls dessutom de ekonomiska uppgifterna för föregående kalenderår.

Anmälningsperioden är därmed öppen varje år under tidsperioden 1.1–28.2 och under tidsperioden 1.7–31.8. Under anmälningsperioden anmäls uppgifter om verksamheten som bedrivits föregående halvår.

Anmälningsperioderna för påverkanskommunikation infaller i januari–februari och juli–augusti. Då lämnas en verksamhetsanmälan för de föregående sex månaderna in (för januari–juni eller juli–december). De ekonomiska uppgifterna anmäls en gång per år under anmälningsperioden juli–augusti.

Figur 1. Årsklocka för verksamhetsanmälningar i öppenhetsregistret.

I vissa fall anmäls påverkanskommunikationens ämnen för hela året i januari–februari. Om påverkanskommunikationen är småskalig under årets första hälft, men överskrider gränsen för småskalighet under den andra hälften av året, ska hela årets ämnen för påverkanskommunikationen anmälas i januari–februari. Systemet vägleder användaren att fylla i uppgifter för rätt tidsperiod. Observera att gränsen för småskalighet inte gäller dem som bedriver rådgivning inom påverkansverkanskommunikation. Läs mer om hur man gör verksamhetsanmälan och vad som avses med småskalig påverkanskommunikation.

Anmälningsperioderna är fastställda i lagen om öppenhetsregistret. Försenade anmälningar antecknas i registret.